Support

Watsons inspelningsegenskaper fr.o.m. 3.4.2017

Varför slopas egenskapen lagring av kanaler i 14 dygn?

Bakgrunden till att egenskapen slopas är att upphovsrättsorganisationerna kräver detta och det gäller alla aktörer på marknaden. Vi har bakom oss långa förhandlingar och vi är glada att vi kunnat erbjuda denna tjänst för våra kunder så här pass länge.  

Slopas upphovsrättsavgiften samtidigt?

Nej. Lagringsegenskaper, som omfattas av upphovsrättsavgiften, kommer att finnas i watson även i fortsättningen. 

Hur kan jag lagra program i fortsättningen?

Du har tillgång till två olika lagringsmöjligheter.

1. Obegränsat lagringsutrymme, och program som du lagrat här kan du se i ett halvår. Du kan lagra hela tv-serier eller enstaka avsnitt. 

I användargränssnittet gör du så här: 
”spela in”-alternativet lagrar ett enskilt program i arkivet
”spela alltid in”-alternativet lagrar alla avsnitt av ett program. Avsnitten samlas i en mapp, varifrån du kan se programmen. 

Du kan spela in program från alla baskanaler.

2. Hemmalagring 
Du kan lagra program och serier och betal-tv-kanaler på en extern hårddisk från motorola som anslutits till en Watson motorola 1853- eller 2853-box, på en usb-hårddisk som anslutits till en watson dune-box samt på ett sd-kort som anslutits till en watson tv-sticka. Mängden inspelningar beror på lagringsutrymmet i den externa hårddisken eller sd-kortet. 

Hur kan jag titta på inspelningar? 

Inspelningar kan du se på smarttelefon, surfplatta, webbläsare eller tv, som du installerat en watson-smart-tv-app till eller om du anslutit en watson tv-sticka/-box. Hemmalagringar kan du se bara via en tv,  som man anslutit en motorola 1853/2853-box med en extern hårddisk till, en dune-box med en extern usb-hårddisk eller en watson tv-sticka utrustad med ett sd-kort. 

Var kan jag kontrollera vilka serier jag spelat in? 

Program som du ställt in för inspelning kan du se på en webbläsare och box/smart-tv-app huvudmeny > arkiv > fortlöpande inspelningar. på samma ställe kan du hantera inspelningar och t.ex. sluta spela in en enskild serie. 

Vad är det för skillnad mellan ”spela in” och ”spela alltid in”?

Funktionen ”spela in” spelar in ett enskilt program. ”spela alltid in” lagrar alltid program med samma namn i en egen mapp. detta kommando lönar det sig att använda alltid då du vill spela in ett program som sänds varje vecka och du vill ha kvar varje avsnitt.

Hur vet jag att lagringsutrymmet är fullt?

Du har ett obegränsat lagringsutrymme, så du behöver inte fundera på om det skulle bli fullt. Ifall du lagrar inspelningar i ditt hem (se hemmalagring) bestäms lagringsutrymmets storlek utifrån lagringsutrymmet på den externa hårddisken eller sd-kortet. 

Hur/var kan jag spela in?

Du kan spela in i alla Watsons användargränssnitt – fast med din mobila enhet medan du ser en match eller då du står i butikskön. på själva inspelningen kan du se via alla enheter. 

Programmet hann redan börja, kan jag ännu spela in det?

Du kan inte spela in ett program om det redan börjat, men det lönar sig att söka programmet i fråga i programguiden och lagra det i förväg. om programmet sänds i repris t.ex. på dagen så får du det lagrat.  

Varför tar programmet slut mitt i inspelningen?

Programmet har kanske börjat för sent på kanalen, och därför tar inspelningen slut mitt i. inspelningarna görs i enlighet med den programkarta som kanalen uppger, så om programmet enligt programinformationen tar slut t.ex. kl. 21 så slutar inspelningen där. Detta är vi på väg att förbättra, eftersom vi kommer att förlänga inspelningstiden. 

Varför kan jag inte se en inspelning?

Vi utvecklar ständigt tjänsten och vi investerar i att förbättra användarsäkerheten. tyvärr är tekniken inte alltid 100 procent säker och vi gör allt för att minimera olägenheter på grund av detta. 

Vilka inspelningar kan jag se må 3.4 eller t.ex. en vecka senare, må 10.4? 

På måndag 3.4 ser du program från två veckor tillbaka, och t.ex. på måndag 10.4 ser du inspelningarna från 28.3–34.4. dessutom har du kvar alla program och serier som du tidigare spelat in, och dessa hittar du i arkivet. 

Hur syns ändringen hos mig, ska jag göra något? 

På grund av ändringen som genomförs blir det ett användaravbrott må 3.4, men detta förutsätter inga åtgärder av dig. Ifall problem förekommer i tjänsten efter användaravbrottet lönar det sig att starta om boxen/tv-stickan/appen. 

Vad händer med inspelningar som finns på en extern hårddisk?

Alla inspelningar som du gjort före ändringen kommer att finnas kvar på externa hårddiskar. Ändringen påverkar inte dem. 

Påverkas avgiften av att egenskapen lagring i 14 dygn slopas? 

Avgifterna påverkas inte av att egenskapen slopas. 
  
Jag har Watson underhållning, hur inverkar denna ändring? 

Egenskapen lagring av kanaler i 14 dygn gäller även produkten Watson underhållning. 



Beställningar och ändringar

Vad har jag för pinkod?

Pinkoden och koden för barnlås är förvald till 1234. Du kan ändra koden i inställningarna.

Hur beställer jag betal-tv-kanaler eller hyrfilmer?

Alla beställningar måste göras via en Watsonmottagare eller en webbläsare. Gå till ”Hyrfilmer” eller ”Kanalpaket” i användargränssnittet, beroende på vad du vill beställa. Välj önskat innehåll, klicka på ”Hyr” eller ”Köp” och ange din pinkod. (Den förvalda pinkoden är 1234.)

Du kan titta på kanalpaketet eller filmen som du har beställt på alla enheter förutom Windows Phone.

Hur faktureras Watson, hyrfilmer och betalkanaler?

Du kan välja e-postfaktura eller traditionell pappersfaktura som betalsätt. Hyrfilmer och betalkanaler faktureras automatiskt.

Jag vill ångra min beställning av Watson Viihde.

Du kan ångra din beställning av Watson Viihde oavsett anledning inom 14 dagar från beställningen. Det gör du genom att använda detta formulär. I annat fall är bindningstiden för tjänsten 12 månader, och du kan endast säga upp tjänsten enligt avtalsvillkoren.

Hur säger jag upp Watsontjänsten?

Om du har valt pappersfaktura som betalningssätt säger du upp Watsontjänsten via ”Beställning och betalningsinformation” under inställningarna i gränssnittet. Om du har valt kreditkortsfaktura som betalningssätt säger du upp Watsontjänsten direkt via inställningarna i gränssnittet.

Jag har en fakturafråga – vem ska jag vända mig till?

Om din fråga gäller betalning av en faktura ska du vända dig till Lindorff Oy som sköter Watsons fakturering. Kontakta deras kundtjänst på 02 2700 390 (vardagar 8–20, lördagar 10–15) eller laskutus@lindorff.fi.

Om du undrar över innehållet i en faktura kontaktar du Watsons kundtjänst på 0800 393 330 (vardagar 10–20, lördagar 10–16), avgiftsfritt nummer) eller kundtjanst@watson.fi.

 

Användning

Jag hittar inte mina inspelningar. Hur gör jag för att titta på dem?

Program från två veckor tillbaka finns alltid i programguiden. Inspelningar från enskilda kanaler kan du administrera via inställningarna i tjänsten.

Om du har spelat in enskilda program eller valt ”Spela alltid in” för en programserie så finns dessa program i arkivet.

Varför kan jag inte titta på gamla program?

Programinspelningar finns från den tidpunkt då du aktiverat inspelning av kanalen. Inspelning av en viss kanal kan du aktivera i samband med att du registrerar dig i tjänsten eller senare genom att logga in i tjänsten och gå till ”aktiverade kanaler” i inställningarna.

Inspelningarna från kanalerna finns i programguiden i två veckor. Enskilda program som du har valt att spela in lagras i arkivet i sex månader från den tidpunkt då programmet spelades in.

Varför finns inte de kanaler som jag spelar in i arkivet?

Hela programutbudet på kanalerna hittar du via programguiden. I arkivet finns endast de program eller programserier som du har spelat in separat.

Hur får jag fram programmens textning?

Standardspråket för textning är finska. Du kan byta språk på texten via ”språkinställningar” i gränssnittets inställningar. Om du använder tjänsten via en Watsonmottagare kan du ändra språk i menyn ”inställningar”.

Datorskärmen är svart och ingen livebild syns. Vad ska jag göra?

När du har installerat Watsons uppspelningsprogram (plugin) ska du stänga webbläsaren och öppna den på nytt. Starta om datorn om bilden fortfarande inte visas.

Om problemet kvarstår kan det bero på ett säkerhetsprogram eller en brandvägg på datorn. Problemet kan avhjälpas genom att du loggar in i tjänsten med en annan webbläsare, t.ex. Mozilla Firefox.

Jag kan inte installera plugin-programmet. Vad gör jag för fel?

Det är bäst att först ladda ner plugin-programmet på datorn, stänga webbläsaren och först därefter installera programmet. Du kan också behöva starta om datorn efter installationen.

Vilken internetuppkoppling kräver Watsontjänsten?

Watson fungerar med fast bredband; via en kabel eller trådlöst. För bästa möjliga användarupplevelse rekommenderar vi en uppkoppling på minst 10 Mbit/s.

Fungerar Watson i 3G/4G-nät?

I 3G/4G-nätet kan du se programguiden och spela in program. Via iOS- och Androidapparna kan du även titta på livesändningar från Yle och MTV3.

Vissa operatörer har för att säkerställa att IP-adresserna räcker till beslutat att använda nätadressöversättning (NAT=network address translation) i förbindelserna, vilket kan hindra att tjänsten används på en mobil enhet. Mer information får du av din operatör.

Med vilket operativsystem fungerar Watson?

Minimikrav: Windows 7 eller Mac OS X 10.7.

I mobila enheter fungerar Watson med operativsystemet Android och iOS samt med Windows 8-mobiler. Watsonappen som möjliggör mobil användning kan laddas ned från Google Play, AppStore och Windows Phone Store.

På vilka enheter fungerar Watson?

Grundutbudet i Watson fungerar inom Finlands gränser på följande enheter med internetanslutning:

- mobila enheter (med minst iOS 5.1, Android 3.x, Windows Phone 8.x)
- datorer (med minst Windows 7 eller Mac OS X 10.7, obs. MacOS Sierra 10.12 stöds för tillfället bara av Firefox webbläsaren)
- boxar (med hybridboxen Watson HD TV-102-T2, iptv-boxen Motorola VIP 1853, 1003, 1903 och Watson-tv-stickan)
- tv-apparater (Sony och Philips Android TV, Samsung Smart TV (2013–14 års modeller), LG Smart TV (webOS 1.0, 2.0 och 3.0), Finlux/Luxor/Procaster Smart TV).

Fungerar Watson utomlands?

Watson fungerar endast inom Finlands gränser.

Vilken upplösning rekommenderas?

Om din tv stöder Full HD bör du välja 1080p, i annat fall väljer du 720p.

Hur får jag Watson att fungera med routern Huawei b539 eller e5186?

När du startar Watson-tv-stickan eller Watson Viihde-boxen går du till inställningarna och väljer fast eller trådlöst nät. Om det behövs väljer du nätverk för den trådlösa anslutningen och anger lösenord. Därefter blir du uppmanad att välja antingen ”DHCP” eller ”manuell”, välj ”manuell”.

Fyll i statiska IP-inställningar för din operatör:

Sonera:
IP-adress: 192.168.8.123 eller annan ledig adress
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: (standard) 192.168.8.1
DNS-server: 193.210.18.18
Alternativ DNS-server: 192.210.19.19

Elisa:
IP-adress: 192.168.100.123 eller annan ledig adress
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: (standard) 192.168.100.1
DNS-server: 193.229.0.40
Alternativ DNS-server: 193.229.0.42

DNA:
IP-adress: 192.168.1.123 eller annan ledig adress
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: (standard) 192.168.1.1
DNS-server: 217.078.192.078
Alternativ DNS-server: 217.078.192.022

Jag har redan Motorolas iptv-box. Kan jag använda den till Watson? (Tekniska frågor)

Om du har någon av Motorola-boxarna VIP1003, 1903 eller 1853 kan du använda den även till Watson. Närmare anvisningar om hur du börjar använda boxen hittar du här..

 

Tv-kanaler

Vad innebär en heminspelning?

Med heminspelningsfunktionen kan du spela in program/programserier på ett externt lagringsmedium.

Du kan göra heminspelningar på ett microSD-kort som är anslutet till Watson-tv-stickan. Watson-tv-stickan har stöd för de vanligaste microSD-korten med en hastighetsklass på minst Class 10. Vi rekommenderar minneskort med följande egenskaper: 32GB FAT32, 64GB NTFS och 128GB NTFS.

Du kan ansluta Watson Viihde-boxen till en extern usb-hårddisk eller ett usb-minne för heminspelningar. Om du har en Motorola VIP 1853-box som du köpt via en återförsäljare kan du endast göra heminspelningar på Motorolas egen externa hårddisk som är ansluten till boxen. Motorolas iptv-boxar stöder inte usb-lagring.

Vilka kanaler kan jag se på olika enheter?

Du kan titta på alla kanaler på alla enheter, med undantag för kanalerna Nelonen, Jim och Liv. Dessa kanaler kan du se endast via en tv som är ansluten till en Watsonmottagare.

Om du använder tjänsten med en Watsonbox från en återförsäljare kan du vända dig till din operatör för att kontrollera vilket betal-tv-utbud du har tillgång till.

Varför syns inte alla kanaler/kanalpaket på alla enheter?

Av avtalstekniska skäl är alla kanalpaket för närvarande inte tillgängliga på alla enheter.

Kan jag titta på betalkanaler via surfplatta eller dator?

Ja, du kan titta på betalkanaler via alla enheter förutom Windows Phone 8-telefoner. Beställningar kan du dock endast göra via en Watsonmottagare eller en webbläsare.

Kan jag spela in hd-kanaler på datorn?

Du kan inte spara programinnehåll från någon kanal på din dator.

Varför kan jag inte se C More Play?

C More Plays programbibliotek är gratis för alla som abonnerar på kanalpaketen MTV Total eller C More Film.

Varför kan jag inte se kanalerna Hero eller Frii?

Av avtalstekniska skäl visas Hero endast om du har en Motorolabox som är ansluten till en återförsäljares operatörsnät. Du kan inte se Hero via webbläsaren, Watson-tv-stickan eller Watson Viihde-boxen.

I inställningarna för tjänsten kan du ställa in fortlöpande inspelning av Frii. När du har gjort det kan du titta på kanalens program via programguiden. Frii kan endast ses som livesändning via en Motorolabox som är ansluten till en återförsäljares operatörsnät.

Varför kan jag inte se kanalerna TV5 eller Kutonen?

Du kan se kanalernas program via programguiden om du har ställt in inspelning av kanalerna under Inställningar > Aktiverade kanaler. Livesändning av kanalerna kan du se via en Motorolabox som är ansluten till en återförsäljares operatörsnät.