Watson tukisivut

Täältä löydät ohjeita ja vinkkejä Watson käyttöön, sekä tietoa tarjoamistamme palveluista & tuetuista laitteista. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Käyttäminen

Minkälaisen internet-yhteyden Watson-palvelu vaatii?

Watson toimii kaikkien operaattorien laajakaistayhteyksillä; kaapelilla tai langattomasti. Parhaan mahdollisen käyttökokemuksen takaamiseksi suosittelemme vähintään 10 Mbit/s verkkoyhteyttä sekä Watson päätelaitteen kytkemistä kiinteästi verkkoon.

Millä käyttöjärjestelmillä Watson toimii?

Käyttöjärjestelmän minimivaatimukset: Windows 7 tai Mac OS X 10.7.

Tuetut selaimet Windows:  Chrome. Mac: Safari  ja Chrome.

Mobiililaitteissa Watson toimii Android- ja iOS -käyttöjärjestelmissä. Mobiilikäytön mahdollistava Watson-sovellus on ladattavissa Google Playn ja AppStoren kautta.

Millä laitteilla Watson toimii?

Smart-TV:t:

  • LG, kaikki webOS mallit
  • Samsung Smarthub 2013-2014
  • Samsung Tizen 2016…
  • Sony Android TV:t
  • Philips Android TV:t
  • Finlux/Luxor/Procaster (tarkista sovelluksen saatavuutta sovellusvalikossa)

Boksit:

  • Watson hdmi tikku
  • Watson HD TV102-T2
  • Arris VIP2853
  • Arris VIP1003, 1103, 1903 ja 1853 (Motorola)
  • HD Thunder 6500

Muut:

  • Android puhelimet ja tabletit
  • Applen iPhone ja iPad
  • Chrome ja Safari -selaimet

Tietokoneella on musta kuvaruutu eikä livekuva näy. Mitä teen?

Jos olet asentanut videoliitännäisen, mutta kuvaa ei näy, tulee sinun sulkea selain ja avata se uudelleen. Mikäli kuva ei edelleenkään näy, käynnistä tietokoneesi uudelleen.

Ongelma voi myös ratketa, jos koitat kirjautua palveluun toisella selaimella esim. Safarilla tai Internet Explorerilla.

Videoliitännäisen asennus ei toimi. Mitä teen?

Liitännäinen kannattaa ensin ladata koneelle, sulkea selain ja vasta sen jälkeen asentaa. Tarvittaessa käynnistä tietokone uudelleen liitännäisen asentamisen jälkeen.

Miksi en saa Watsonia toimimaan Opera, Firefox tai Edge -selaimilla?

Näiden selaimien npapi-laajennustuki on päättynyt, jonka vuoksi Watsonin katsomiseen tietokoneen selaimella tarvittava Video-liitännäinen ei enää toimi. Windowsille löytyy kehitteillä oleva betaohjelmisto, jonka pääset testaamaan tästä.

Toimiiko Watson 3G/4G -verkon kautta?

Kyllä, Watson toimii 3G/4G -verkoissa.

Jotkut operaattorit ovat määritelleet IP-osoitteiden riittävyyden varmistamiseksi yhteyksissä käytettäväksi osoitteenmuunnosta (NAT=network address translation), joka saattaa estää palvelun käytön mobiililaitteella. Voit varmistaa asian omalta operaattoriltasi.

Toimiiko Watson ulkomailla?

Watson toimii EU- ja ETA- maissa, kunhan tilaus on tehnyt Suomessa asuva henkilö.

Miten tallennan ohjelmia Watsonissa?

Voit tallentaa yksittäisiä ohjelmia/ohjelmasarjoja ohjelmaoppaasta. Tekemäsi tallenteet säilyvät kuusi kuukautta tallennusajankohdasta lähtien.

Ns. kotitallennuksia voit tehdä, jos käytössäsi on Motorolan/Arriksen omalla kovalevyllä varustettu  VIP1853 tai 2853 -boksi, Watson Dune-boksi johon on liitetty USB-kovalevy tai Watson tv-tikku johon on liitetty SD-kortti.

Miten saan ohjelmien tekstityksen päälle?

Tekstityksen oletusasetuksena on suomi. Halutessasi voit vaihtaa tekstityskielen Asetuksista.

Mikä on suositeltu resoluutio?

Jos televisiosi tukee Full HD:tä, valitse 1080p:n, muuten valitse 720p:n.

Miten saan Watson-tv-tikun ja Watson TV102-T2 -boksin toimimaan Huawei b539 tai e5186 -reitittimellä?

Laitteen käynnistyessä valitse ”Asetukset” ja sieltä joko kiinteä tai langaton verkko. Valitse langattomalle yhteydelle tarvittaessa verkko ja syötä salasana. Tämän jälkeen sinua pyydetään valitsemaan joko ”DHCP” tai ”manuaalinen”, valitse ”manuaalinen”.

Syötä käytössä olevan operaattorisi kiinteät IP-asetukset seuraavasti:

Soneran Asetukset:
IP Osoite:     192.168.8.123 tai muu vapaa osoite
Verkkomaski:   255.255.255.0
Yhdyskäytävä: (oletuksena) 192.168.8.1
Ensisijainen:  193.210.18.18
Toissijainen:  192.210.19.19

Elisa Asetukset:
IP Osoite:     192.168.100.123 tai muu vapaa osoite
Verkkomaski:   255.255.255.0
Yhdyskäytävä: (oletuksena) 192.168.100.1
Ensisijainen:  193.229.0.40
Toissijainen:  193.229.0.42

DNA asetukset:
IP Osoite:     192.168.1.123 tai muu vapaa osoite
Verkkomaski:   255.255.255.0
Yhdyskäytävä: (oletuksena) 192.168.1.1
Ensisijainen:  217.078.192.078
Toissijainen:  217.078.192.022

Minulla on jo Motorolan IPTV-boksi, voinko käyttää sitä Watsonissa millä liittymällä tahansa?

Tarkista ensin jos laajakaistaoperaatorisi tarjoaa jo Watson-palvelua. Silloin ei tarvitse seurata tätä ohjetta.

  1. Käynnistä boksi. Boksin käynnistyessä  ruudussa etenee palloja. Paina kaukosäätimen MENU-nappia (tai REC-nappia) heti tai viimeistään ennen kolmatta palloa.

    Kun ruutuun ilmestyy valikko, syötä koodi ”7532”. Tämän jälkeen pääset ”Advanced” –valikkoon.
    Muuta seuraavat kohdat ”Advanced” -valikossa:
    – Splash Protocol: 363
    – Kernel Protocol: 363
    Selaa valikossa alaspäin kunnes löydät asetus:
    – HTTP Server: 81.209.15.250
    Vanhat arvot pyyhitään pois BACK-napilla ja piste-merkki löytyy TEXT-napin alla.

  2. Palaa kaukosäätimen vasemmalla nuolipainikkeella päävalikoon. Mene nyt kohtaan ”System” ja valitse ”Remove Software” OK-napilla.

    (Jos Remove software ei ole mahdollista tehdä, palaa Advanced valikkoon ja kelaa listaa alaspain kunnes löydät kohdan:
    Enable Remove SW: No
    Muuta asetusta tähän:
    Enable Remove SW: Yes)

  3. Palaa jälleen päävalikoon ed. mainitulla tavalla ja valitse nyt ”Exit” ja sieltä ”Save and Reboot” painamalla taas OK -nappia.
  4. Boksisi käynnistyy nyt uudelleen. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen voit tehdä asennuksen loppuun Watson-boksin käyttöönotto-oppaan mukaisesti.

 

Watson Nordic Oy ei vastaa hajonneista bokseista.
(*) Motorola VIP1853 ei tue tässä ratkaisussa paikallisia nauhoituksia.
(**) Tarkista ensin jos laajakaistaoperaatorisi tarjoaa jo Watson-palvelua. SIlloin ei tarvitse seurata tätä ohjetta.
(***) Normaalilla laajakaistaliittymällä tarkoitetaan tässä tapauksessa vähintään 10 Mbit/s nopeus, ei erikseen asetettu IPTV:tä varten ja mielummin reitettävän modeemin takana.